Drie finales leiden tot twee landstitels!

Fortuna weet in twee van de drie finales (zowel Fortuna 2 als Fortuna A1) het kampioenschap naar zich toe te trekken, enkel Fortuna 1 moet genoegen nemen met een zilveren medaille.

Fortuna 2 wint met 21-18 van PKC/Vertom 2

Vrijdagavond trapte Fortuna 2 het finale-weekend af in Kudelstaart. Het betrof een herhaling van de zaalfinale: Fortuna 2 vs. PKC/Vertom 2. In de zaal wist PKC/Vertom 2 gemakkelijk de titel binnen te slepen, dus ons tweede kon zich opmaken voor een pittig potje.

In het eerste kwart van de wedstrijd gingen de ploegen gelijk op. Fortuna 2 leek telkens een gaatje te slaan, maar mede door het hoge afrondingspercentage van PKC/Vertom 2 op de vrije ballen wist de ploeg van Jeroen Euser en Rutger Sijstermansbij te blijven. In het tweede kwart van de eerste helft speelde Fortuna 2 steeds sterker en wist met onder andere goals van de sterk spelende Tim van Oosten de voorsprong steeds verder uit te bouwen. Vlak voor rust was het Chelsea Mooi die de Fortunezen naar een stand van 11-8 schoot.

In de tweede helft ging Fortuna 2 door waar ze voor rust gebleven waren: er werden fysieke duels uitgevochten, een hoop kansen gecreëerd en sterk verdedigd. Met name Sascha Pouw nam met zijn rake afstandsschoten zijn ploeg op sleeptouw en Fortuna 2 wist hiermee de wedstrijd op slot te gooien. PKC/Vertom 2 probeerde het tij te keren met wat wissels en wist in de laatste minuten van de wedstrijd nog een aantal strafworpen te verzilveren, maar het offensief kwam te laat. Fortuna 2 wint met 21-18 van PKC/Vertom 2 en is hiermee voor het tweede jaar op rij kampioen van de Reserve Ereklasse.

Fortuna A1 verslaat DVO/Transus A1 met 16-13

De veldfinale A-Jeugd was een bekend affiche, met dezelfde ploegen als in de Ahoy’ finale. In de zaal won DVO/TransusA1 na verlenging in een zinderende wedstrijd. De veldfinale kende ook een gelijk opgaande wedstrijd in de eerste helft. Er werd gerust met een stand van 7-7.

Na rust nam Fortuna A1 het heft in handen en liep van 8-8 uit naar 8-12 met twee hele fraaie jumpshots van Seth en Rick. DVO/Transus is uiteindelijk niet meer dichterbij gekomen dan drie punten verschil. De eindstand is 13-16 geworden in het voordeel van Fortuna.

In het eerste aanvalsvak werd Sjors telkens ingebracht in de aanval om een goede aansteun te verzorgen voor de heren, die daar goed van profiteerden. Levi wisselde sterke rebounds af met belangrijke goals. De combinatie Levi-Seth leverde veel meer-schotsaanvallen op, waarbij Annemée goed in haar rol speelde. Verdedigend had dit vak DVO goed onder controle, met name omdat spits Merel van den Brink één op één werd uitgeschakeld door Demi.

Het eerste verdedigingsvak nam de meeste doelpunten voor haar rekening en speelde met een duidelijke rolverdeling. Fedor won veel rebounds, Mila speelde een sterke  wedstrijd in de ondersteuning en Rick en Roos  konden zich laten gelden met hun schot. Roos eindigde op zes goals en dreef daarmee de DVO-verdediging tot wanhoop.

Het krachtsverschil bleek in de veldfinale dus een stuk groter dan in de zaal. Fortuna coaches Arline, Laurens en Luca, hadden hun voorbereidende werk goed gedaan en kunnen trots zijn op een mooi eindresultaat dit seizoen. De A1 wint met 16-13 en is landskampioen!

Fortuna 1 verliest met 13-20 van DVO/Transus 1

Na het goede voorbeeld van onze A1, nam ook Fortuna 1 het in Driebergen op tegen DVO/Transus. Fortuna startte met een aanval van maar liefst twee minuten lang, maar wist deze eerste aanval van de wedstrijd niet met een doelpunt te bekronen. Aan de andere kant was het wel gelijk raak: Meerkerk promoveerde zijn eerste schot gelijk tot een goal. Hierna werd Jessica Lokhorst ingebracht tegenover Daniëlle Boadi, ten koste van Michelle van Geffen.

De doelpunten waren in het begin van de wedstrijd schaars, maar Menno van der Neut wist zijn ploeg uiteindelijk toch naar een tussenstand van 2-5 te schieten. Via de vrouwen deed Fortuna weer wat terug: zowel Fleur Hoek als Fabiënne van Erk tekenden beiden voor een goal. Fortuna 1 had gedurende de eerste helft moeite met scoren, daar waar DVO/Transus 1 gemakkelijker tot doelpunten wist te komen. Beide ploegen zochten met een ruststand van 6-11 – in het voordeel van de ploeg uit Bennekom – de kleedkamers op.

In de tweede helft van deze finale bracht coach Folkerts Jimmy Swikker op de plek van Merijn Mensink, die hierna in het andere vak Nik van der Steen verving. Ook Michelle van Geffen kwam weer binnen de lijnen, zij verving Fabiënne van Erk. Met twee goals van Merijn Mensink bracht Fortuna de stand op 8-11 en leek dit het startsein van een comeback van ons vlaggenschip. Echter, toen ook de dames van DVO/Transus mee gingen scoren zag het meegereisde publiek uit Delft dat de winst er niet meer in zat: DVO/Transus 1 wint met 13-20. Fortuna 1 moest genoegen nemen met een zilveren medaille.

Ondanks dat de teleurstelling van het verlies van Fortuna 1 overheerst, mogen we als Fortuna enorm trots zijn op de prestatie die alle teams hebben geleverd het afgelopen veldseizoen. Op naar volgend seizoen!